Hemlig teleavlyssning - förutsättningar för användande

hej Jag tänkte höra vilka krav som finns för att polisen ska få avlyssna misstänkta personers telefoner under en förundersökning? Får dom avlyssna telefoner om personen i fråga endast är misstänkt för ett lindrigt brott, eller måste det vara allvarligare brott? Hur ser regleringen ut helt enkelt? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för en intressant fråga! Hemlig teleavlyssning är ett av flera s.k. tvångsmedel som myndigheterna kan använda under en brottsutredning. Dock får polis/åklagare inte använda sig av hemlig teleavlyssning hur som helst utan endast under vissa förutsättningar. Till en början krävs för att tvångsmedlet ska få användas att personen i fråga är skäligen misstänkt för brott samt att åtgärden är av synnerlig vikt för utredningen. Tvångsmedlet får inte användas vid misstanke om vilka brott som helst. I 27 kap. 18 § rättegångsbalken kan man läsa att hemlig teleavlyssning får användas: 1)för brott som har minst två års fängelse i straffskalan (och även om personen är misstänkt för försök, förberedelse eller stämpling till sådant brott) 2)för andra brott där det kan antas att brottets straffvärde överstiger fängelse i två år. Denna punkt innebär att hemlig teleavlyssning får användas även för sådana brott som inte har ett minimistraff om två år i straffskalan under förutsättning att man kan göra prognosen att det aktuella brottets straffvärde kommer att bestämmas till mer än två års fängelse. Bestämmelsen kan t.ex. bli tillämplig vid grov stöld och grovt skattebrott samt grov misshandel av särskilt allvarlig slag. Slutligen ska sägas att det för all användning av tvångsmedel i brottmål råder en s.k. proportionalitetsprincip. Principen innebär att ett tvångsmedel endast får användas om skälen för användandet uppväger det integritetsintrång som åtgärden innebär för den misstänkte. Eftersom teleavlyssning är ett mycket allvarligt ingrepp i den personliga integriteten måste skälen för åtgärden vara starka, det måste finnas ett stort behov och värde med avlyssningen. Hoppas att du har fått svar på dina frågor, skriv gärna till oss igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare