FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt20/06/2011

Innebär mottagande av gåva i form av sommarhus skattskyldighet?

Vi har ett sommarhus som fortfarande min mor äger. Hon vill nu att ett av tre syskon tar över ägandet. Hur gör vi detta bäst så att inte det blir skatt. Hur fungerar det med gåvoskatt? Ska min mor ge stugan som en gåva till min bror och han ger oss två andra syskon gåva i form av pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Gåvoskatten är avskaffad från den 1 januari 2005. Den innebär att man endast behöver betala skatt på sådana gåvor som man fått före utgången av 2004. Du behöver alltså inte bekymra dig över att någon skattskyldighet kommer att ulösas ifall sommarstugan överlåts som en gåva till din bror och han i sin tur ger er två andra syskon gåvor i form av pengar. Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare