Kan en hyresrätt förverkas på grund av att hyresgästen ej är folkbokförd på hyreslägenhetens adress?

Jag undrar om hyreslagen (jordabalk 12 kap) reglerar hyresvärdens möljighet till uppsägning av hyreskontraktet med grunden att hyresgästen ej är folkbokförd på hyreslägenhetens adress?

Lawline svarar

Hej! I 12 kap. 42§ regleras under vilka förutsättningar hyresrätten förverkas. Inget där nämns om att hyresgästen måste vara folkbokförd på adressen. I det fall att det står i hyresavtalet att hyresgästen måste vara folkbokförd på adressen och detta är av synnerlig vikt för hyresvärden kan däremot ett förverkande bli aktuellt. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare