FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2006

Tvinga fram försäljning av samägd fastighet?

Jag och min syster har ärvt vår mors sommarstuga. Jag vill köpa ut min syster men hon har under bouppteck-ningens gång nu ändrat sig och vill inte längre att jag ska få köpa stugan utan att den ska säljas på öppna marknaden. (Hon tycker plötsligt att jag inte hjälpte mamma tillräckligt men själv hjälpte hon bara till sista året mamma levde.) Kan hon tvinga fram detta mot min vilja?

Lawline svarar

Hej! Samäganderättslagen torde bli tillämplig i detta fallet. Enligt denna lagen kan en delägare i samfällt gods, hos rätten söka, att godset för gemensam räkning utbjudes till försäljning å offentlig auktion (6§). Detta gäller om ni inte har avtalat att annat skall gälla. Tyvärr så är det nog så att hon skulle kunna tvinga fram en försäljning mot din vilja.
Fredrik JorstadiusRådgivare