Häktning

Om en kvinna blir misshandlad och hotad till livet med en kniv samt känner denne man väl, en bekant/ vän till familjen. Varför släpps han fri efter de har häktat honom. Han vet vart hon bor och har tagit hennes mobil. Han vet också var hennes föräldrar och vänner bor. Han släpptes enligt polisen för att han var ångerfull och de kände inte att han skulle tänka sig att gå tillbaka och leta efter henne. Han är nu ute och hon har gömt sig för att polisen har släppt ut honom. Han går fri och hon är instängd och vågar inte gå ut. Vad är det för fel på Sverige??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. De omständigheter du presenterar är upprörande. Jag kan dessvärre inte svara på vad det är för fel på Sverige men jag kan redogöra för de svenska reglerna om häktning. Dessa regler återfinns i 24 kapitlet Rättegångsbalken (RB). Enligt huvudregeln (1 §) krävs för att häktning skall kunna ske att personen i fråga är på sannolika skäl misstänkt för ett brott för vilket det är föreskrivet fängelse i ett år eller mer. Dessutom krävs att det att minst en av de så kallade särskilda häktningsgrunderna är uppfylld. Dessa är recidivfara (fara för återfall), kollusionsfara (fara för förstörande av bevis eller annan påverkan på utredningen) samt flyktfara. Häktning får ej ske om det kan antas att det enbart kommer att utdömas böter i en framtida rättegång. Även den som är skäligen misstänkt får häktas enligt 24 kapitlet 3 § om kriterierna ovan är uppfyllda samt att det är av synnerlig vikt att personen tas i förvar i väntan på vidare utredning. Det finns även andra regler om häktning men jag ser ingen anledning att ta upp de här. Återkom gärna om du vill veta mer. Den häktningsgrund som enligt din fråga skulle kunna passa in på ditt fall är recidivfara. Huruvida häktning skall ske/fortsätta bestäms av domstol i en häktningsförhandling. Av någon anledning verkar de i ditt fall bestämt sig för att häktning inte är nödvändigt. Ett sådant beslut går att överklaga till hovrätten enligt 49 kapitlet 5 § 4 p. RB. Det är beklagligt att kvinnan i fråga numera tvingas hålla sig gömd. Jag hoppas att det ordnar upp sig för henne. Man skall dock även ha i åtanke att en frihetsberövande åtgärd så som häktning är väldigt ingripande och därmed måste det finnas särskilda regler för när dessa får användas. Länk till Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942%3A740) Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare