oskyldigt anklagad

Jag har blivit oskyldigt anklagad för stöld från min arbetsgivare. Min arbetsgivare har inga konkreta bevis, men säg sig ha vittnen. Arbetsgivaren påstår att de kommer att göra en polisanmälan. Kan de verkligen göra detta. Hur kan jag gå till väga?.

Lawline svarar

Hej! Ja, din arbetsgivare kan göra en polisanmälan. Vem som helst kan anmäla ett brott till polisen. När ett brott anmälts påbörjas en utredning. Polisen kommer då förmodligen att bland annat prata med vittnen, säkra bevisning och prata med dig. Du har då din chans att ge din version av det hela. Efter detta bestämmer polisen eller en åklagare om en förundersökning skall inledas. Om det inte finns tillräckliga bevis inleds ingen förundersökning. När förundersökningen är klar bestämmer åklagaren om denne skall väcka åtal eller inte. Åklagaren bedömer då om bevisen är starka nog att hålla i en rättegång. Eftersom du säger att du är oskyldig samt att din arbetsgivare inte har några konkreta bevis tvivlar jag på att det finns så pass stark bevisning att åklagaren överhuvudtaget väcker åtal. Om åklagaren ändå väcker åtal blir det rättegång. För att man skall bli dömd för ett brott krävs att det är "ställt utom rimligt tvivel" att du begått det aktuella brottet. Detta är en relativt hög tröskel att nå upp till. Du kan under den här processen ha rätt till en offentlig försvarare. Så är fallet om det behövs med hänsyn till utredningen, om man riskerar annan påföljd än böter/villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl. Om du vill ha en offentlig försvarare redan under förundersökningen skall du ta kontakt med åklagaren eller polisen. Det är sedan domstolen som fattar beslut om offentlig försvarare samt hur stor del av den offentliga försvararen som den misstänkte skall betala. Med anledning av ovanstående och förutsatt att du är oskyldig blir min bedömning att du inte behöver oroa dig. Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare