Besittningsskydd vid försäljning

Jag hyr ett äldre torp sedan April-07. Skriftligt hyresavtal finnes med besittningsskydd Hyresvärden har informerat att jag skall sägas upp (muntligt) pga av att huset ev.skall säljas. Det har kommit till min kännedom att den tilltänkta köparen är en bekant till han, som vill låta sin dotter bo där. Gäller inte besittningsskyddet för mig så jag kan fortsätta bo kvar, även hos den nya köparen? Kan han säga upp mig Innan någon har köpt det? Jag borde väl ha rätt att få reda på vem den nya köparen är och om syftet är att fortsätta hyra ut huset?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! I Jordabalkens 12 kap (Hyreslagen) regleras under vilka förutsättningar ett hyreskontrakt får sägas upp, trots att hyresgästen har besittningsskydd (https://lagen.nu/1970:994#K12). Genom praxis har bland annat försäljning ansetts vara en skälig grund att säga upp hyresavtalet. Innan hyresvärden säger upp dig borde han dock fundera igenom om han verkligen ska sälja torpet, annars har han kanske inte skälig grund att säga upp hyresavtalet. Viss uppsägningstid måste iakttas. Föreligger tvist sedan hyresavtalet sagts upp och hyresgästen vägrar att flytta, måste hyresvärden hänskjuta tvisten till hyresnämnden. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare