Kan man bli betalningsskyldig för inneboendes skulder?

Jag bor i en hyresrätt och har nu en vän som inneboende p.g.a att han är allvarligt sjuk för tillfället och måste kunna få vila upp sig samt vara tillgänglig på telefon om hans läkare måste få tag på honom fort.

Till saken hör att han har en smärre skuld hos kronofogden...och nu till min fråga: Kan fogden eller skattemyndigheten gå in och länsa mitt lönekonto p.g.a hans skuld och för att han är inneboende hos mig (vi är inte tillsammans utan bara bästa vänner)?.

Lawline svarar

Enligt 4 kap 17 § utsökningsbalken får kronofogdemyndigheten i egenskap av exekutiv myndighet utmäta lös egendom som tillhör gäldenären (den skuldsatta personen). Det ska framgå att personen är ägare till egendomen.

I 18 § framgår att gäldenären ska anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör någon annan.

Ditt bankkkonto kan inte på något sätt kan tas i anspråk på grund av din kompis skulder. Att han är inneboende hos dig har ingen betydelse.

Sara EdströmRådgivare