FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt16/08/2011

Permanentbostad

Frågan rör tolkning kring definitionen permanentbostad i IL 47:3. Vad måste uppfyllas för man ska anses ha varit bosatt? Det står att man måste ha varit bosatt där under minst ett år närmast före avyttringen men hur ska bosatt tolkas? Bör det tolkas som att man måste varit folkbokförd på adressen eller räcker det att man använt bostaden i fråga (dessutom med den som särskild postadress)? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej För bosättning i den mening som avses i inkomstskattelagen (IL) finns det inget formellt krav på folkbokföring. Vad som avses är i stället att den skattskyldige haft sitt hem i vanlig mening på ett visst ställe. Vänligen
Angelica HageRådgivare