Ledighet för näringsverksamhet

Hej! Jag är tjänstledig för studier från ett privatägt företag. och vill nu istället vara tjänstledig för att starta eget. Facket har sagt att det inte är en lagstadgad rättighet, utah att det är upp till arbetsgivaren, stämmer det? (Jag läste något annat här på er site så vet inte vad som gäller. Jag undrar också var i lagen det står att man kan vara tjänstledig två/flera gånger. Jag kan inte hitta den infon. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Det finns en laglig rätt att vara tjänsteledig för att pröva att driva näringsverksamhet, det står i lagen om rätt att driva näringsverksamhet (https://lagen.nu/1997:1293). Rätten är dock begränsad till 6 månader och arbetstagaren måste ha varit anställd i minst 6 månader. Den nya verksamheten får inte heller konkurera med arbetsgivarens eller att det är en olägenhet för arbetsgivaren. Den lagliga rättigheten till ledighet gäller under sex månader, enligt tredje paragrafen. Enligt samma paragraf står det även att en arbetstagare enbart har rätt att vara ledig en gång från samma arbetsgivare. Det gäller då enbart ledighet för näringsverksamhet sedan har du rätt att vara ledig för exempelvis studier och enligt den lagen (se http://old.lagen.nu/1974:981) finns det ingen begränsning i antal gånger man får vara ledig.
Louise ModinRådgivare