FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/08/2011

Försäljning av fastighet

Vi är fyra syskon som äger en fastighet tillsammans och vi kan inte komma överens om försäljningen.Nu ska en av syskonen kräva att fastigheten går på exekutiv aktion.Min fråga är om nån av oss andra syskon kan vara med och bjuda på den försäljningen? Har man rätt som delägare i fastigheten att köpa då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt lag om samäganderätt 6 § kan var och en av delägarna till en fastighet ansöka om försäljning, såvida inte något annat är avtalat. Det finns ingenting som hindrar att övriga delägare deltar i budgivningen. Länk till lag om samäganderätt: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar
Kerstin EifrémRådgivare