FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/09/2006

Arbetstider mellan 05.30-23.00 varje dag - är det ok?

Angående arbetsrätt: Min tjej arbeter på ett hotell. Ofta slutar hon att arbeta kl 23 och är tvungen att gå till jobbet 05.30, är detta tillåtet då ett hotell drivs som privat verksamhet? Hon är inte fackligt ansluten. Hon är fast anställd, men jag upplever att hon inte vågar säga ifrån, med rädsla för att det skulle få konsekvenser. Kan ni ge mig lite tips på ovanstående frågor, men det viktigaste är vad som gäller dygnsvilan!

Lawline svarar

Hej! Det finns regler i arbetstidslagen som reglerar den situation som din tjej har hamnat i. I 13 § arbetstidslagen anges det att alla arbetstagare har rätt till en elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om 24 timmar. Avvikelser från denna lagregel får göras endast tillfälligtvis. 13 § arb.tidsL grundar sig på ett EG direktiv (2003/88/EG). Undantag från paragrafen får enligt 3 § samma lag endast göras om det innebär att villkoren blir förmånligare för arbetstagaren, vilket det i ert fall inte är. Din tjej kan använda ovanstående resonemang och får förhoppningsvis framgång med det. Om arbetsgivaren skulle straffa henne på något sätt eller i värsta fall säga upp henne finns en mängd regler som reglerar ett sådant scenario. Tex kan en arbetsgivare inte utan saklig grund säga upp en arbetstagare (7 § LAS) och en uppsägning pga av ovanstående skulle aldrig accepteras som en saklig grund. Även olika disciplinära åtgärder är förbjudna. För aktuella lagrum se www.lagen.nu. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare