FrågaSKATTERÄTTAvdrag12/09/2011

ROT-avdrag

min son bor i bostadsrätt där det nu renoveras badrum, men han får ej rotavdrag(jobbar i Danmark)hans bror vill betala renoveringen, om han får del i lägenheten, kan brodern som jobbar i Sverige få rotavdrag, om han får del i lägenheten?

Lawline svarar

Hej, För att ha rätt till ROT-avdrag, dvs rätt till skattereduktion för reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad krävs att arbetet utför i eller i nära anslutning till en bostad som personen som skall göra avdraget: • äger och bor i eller har som fritidsbostad eller • äger och som dennes föräldrar bor i. Det räcker således inte med att äga en lägenhet eller en del av en lägenhet, utan någon av ovanstående punkter måste vara uppfylld. Med vänlig hälsning,
Lina HjorterRådgivare