Uppsägning av andrahandskontrakt

Hej! Jag hyr ett möblerat rum i andrahand och har skrivit kontrakt på ett år. Jag har nu bott här i ca 2 månader men vill flytta ut. Vad är det för uppsägningstid som gäller om inget angetts i kontraktet? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Du hyr ett rum i andrahand och således är 12 kap. Jordabalken (även känd som Hyreslagen) tillämplig på ditt avtal. Enligt 12 kap. 3 § i nämnda lag gäller hyresavtal på obestämd tid, om inte annat har avtalats mellan parterna. I detta fall har ni skrivit kontrakt på ett (1) år och avtalet är med andra ord tidsbestämt. Då ett hyresavtal är tidsbestämt upphör det enligt 12 kap. 3 § andra stycket vid hyrestidens slut. Du har emellertid möjlighet att säga upp avtalet tidigare än så och hur lång uppsägningstid du har beror då på hur lång hyrestiden är. Enligt 12 kap. 4 § andra stycket p. 3 ska en bostadslägenhet sägas upp tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader. Hyrestiden är densamma som avtalstiden och alltså inte beroende av hur länge du bott i rummet. I ditt fall är den överenskomna hyrestiden ett år och du har således tre månaders uppsägningstid. Det kan vara bra att notera att uppsägningen ska vara skriftlig om hyresförhållandet (den tid du faktiskt bott i rummet) varat mer än tre månader. Om du säger upp rummet nu när det gått två månader räcker en muntlig uppsägning, men om du hinner passera tremånadersgränsen ska alltså uppsägningen göras skriftligen. Detta framgår av 12 kap. 8 §. Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare