Hyresgästs rätt till renovering av lägenhet

Hej! Har min hyresvärd rätt att vägra mig att renovera och bygga om?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Svaret på din fråga kan man hitta i 12 kap. 24 a § första stycket Jordabalken (detta kapitel kallas ofta "hyreslagen"). Där stadgas att du som hyresgäst har rätt att på egen bekostnad måla, tapetsera och utföra därmed jämförliga åtgärder i lägenheten. Du kan hitta bestämmelsen här: https://lagen.nu/1970:994#K12P24aS1. Genom denna bestämmelse ges hyregäster möjlighet att sätta sin personliga prägel på lägenheten. Av lagkommentaren framgår att du inte behöver något godkännande från hyresvärden för att utföra dessa åtgärder och hyresvärden behöver över huvud taget inte underrättas. Det är dock viktigt att komma ihåg att om lägenhetens bruksvärde minskar genom de åtgärder som du som hyregäst har rätt utföra så har hyresvärden rätt till ersättning för skadan. Så det är viktigt att jobbet utförs på ett fackmannamässigt vis och att man t.ex. inte väljer alltför avvikande kulörer. Vilka åtgärder har då du som hyresgäst rätt att utföra (utöver att måla och tapetsera vilket uttryckligen står i lagen)? I bestämmelsens förarbeten (prop. 1974:150 s. 457 och s. 489) har regeringen exemplifierat tillåtna åtgärder: montering av persienner, kakelsättning i kök och våtutrymmen, utbyte av golvlister, inläggning av heltäckande mattor på linoleumgolv, utbyte av innerdörrar eller vred till sådana och uppsättning av träpanel i hallar eller rum. Det är således tillåtet att utföra _mindre_ renoveringsarbeten men inte att bygga om. I samma proposition som jag hänvisade till ovan sägs att en hyresgäst t.ex. inte har rätt att ändra lägenhetens planlösning genom att ta bort en vägg eller låta göra valv mellan två rum. Hyresgästen får inte heller riva ut den fasta köksinredningen och sätta upp annan i dess ställe. Inte heller får han eller hon bygga om separat duschrum eller klädkammare till bastu eller dela av rum med fast monterad skiljevägg eller montera spiskåpa med fläkturtag till befintligt ventilationssystem. Sådana förändringar av lägenheten som är tillåtna enligt 12 kap. 24 a § Jordabalken behöver inte återställas inför avflyttning. Om du som hyresgäst däremot genomfört sådana förändringar som inte har stöd av bestämmelsen så har hyresvärden rätt att kräva ersättning för att iordningsställa lägenheten till dess ursprungliga skick. Kort och gott, din hyresvärd har rätt att vägra dig att bygga om och att renovera. Det är dock inte all renovering som är förbjuden; du som hyresgäst har (utan att be om lov) rätt att såväl måla och tapetsera som att utföra därmed jämförliga åtgärder. Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare