FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/10/2006

Tvångsförsäljning av samägd fastighet

hej! Vi är 3 ägare av en jordbruksfastighet. Kan 2 av oss sälja den på exekutiv auktion? Får en delägare låsa ett hus som också de 2 andra äger? Vilka lagliga åtgärder kan man vidta? Mvh.

Lawline svarar

Vid samägande av det här slaget gäller reglerna i Lag (1904:48) om samäganderätt vilket innebär att var och en av delägarna har rätt att hos rätten ansöka om att fastigheten bjuds ut till försäljning. Rätten ska dock ej förordna om försäljning av fastigheten om någon av delägarna kan visa på synnerliga skäl för anstånd, oftast sociala skäl. För förfogande över den samägda fastigheten krävs samtliga ägares samtycke så han får inte byta lås utan ert samtycke. Om ni inte kan enas rörande fastighetens förvaltning eller nyttjande kan rätten, efter ansökan av någon av delägarna, kan rätten förordna en god man som ska ta hand om förvaltningen. För att komma in i huset bör ni ansöka om handräckning hos kronofogdsmyndigheten. För det krävs inget domstolsbeslut utan ni presenterar bara bevis för att ni är ägare till fastigheten och att en av ägarna bytt lås utan tillstånd. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare