FrågaSKATTERÄTTAvdrag18/10/2011

Avdrag för ökade levnadskostnader vid dubbel bosättning m.m.

Jag har fått ett nytt jobb i Göteborg(har sökt själv ej arbetslös).Familjen är bosatt i Stockholm och kommer att så vara en tid till.Vad har jag för avdragsmöjligheter i deklarationen, tex hemresor & boende ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När man som du på grund av arbete har flyttat till en ny bostadsort har man rätt till avdrag för ökade levnadskostnader om man behållit bostaden på den gamla orten. Det är dock en förutsättning att du övernattat på arbetsorten samt att avståndet mellan arbetsorten och den gamla bostadsorten är minst 5 mil. Till en början har du rätt att göra *avdrag för måltider och småutgifter*, dock endast för den första månaden av vistelsen. Om du inte kan visa den verkliga merkostnaden får du göra avdrag med 63 kronor per dag under den första månaden. Vidare har du rätt att göra *avdrag för utgiften för ditt boende på den nya orten*. Det krävs att du kan visa kvitto eller liknande som visar hur stor utgiften är. Om det så småningom blir så att familjebostaden flyttas till arbetsorten får du istället göra avdrag för bostaden på den gamla bostadsorten. Du får göra dessa avdrag under längst två år. Om du är gift eller sambo kan denna tidsperiod förlängas till fem år under förutsättning att den dubbla bosättningen beror på makens/sambons förvärvsverksamhet. Du hittar mer utförlig information om ovanstående avdrag i Skatteverkets ställningstagande 2011-08-10, dnr 131 94075?11/111, se här: http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2011/stallningstaganden2011/1319407511111.5.8639d413207905e9480002480.html. Slutligen har du också möjlighet till *avdrag för hemresor*. Du får göra avdrag för en hemresa per vecka under förutsättning att avståndet mellan arbetsorten och bostadsorten är minst 50 km samt att du ska ha övernattat på arbetsorten. Som utgångspunkt får du göra avdrag för det billigaste färdsättet. Dock får man göra avdrag för skälig utgift för flygresa/tågresa även om det färdsättet inte är billigast. Det är också möjlighet att få avdrag för bilkostnader om det saknas allmänna kommunikationer. I så fall är avdraget 18,50 kr/mil. Att så skulle vara fallet med resor mellan Göteborg och Stockholm är dock inte särskilt sannolikt. All ovanstående information kan du själv hitta på Skatteverkets hemsida, www.skatteverket.se, genom att nyttja deras sökfunktion. Hoppas att du fått svar på din fråga. Skriv gärna igen om du har fler frågor. Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare