FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/10/2006

Avtal om nyttjanderätt i fast egendom

Förra året köpte vi en häst till vår dotter. Innan vi skaffade hästen fick vi löfte av en person, som hyrde hästhagar av kommunen alldeles i närheten av vårt hem, att vi skulle få lov att ställa hästen där. Nu för några veckor sedan blev vi uppringda av personen som meddelar oss att hästen inte längre får stå där då personen vi hyr av inte trivs med oss. Vi förhandlar med henne och det bestäms att vi skall stå där till efter nyår och därefter skall vi ta upp saken till diskussion igen. Nu bara två veckor efter får vi ett brev där hon pga av sin hälsa ber oss flytta hästen. Kommunen betalas 800 kr/ år i hyra. Vi betalar ingen hyra men däremot har vi avtalat att vi skall hjälpa till med underhåll och skötsel. Vi har ett muntligt avtal att hästen skall stå där så länge vi vill. Skulle vi inte få ha kvar hästen där nere skulle det vara en katastrof för vår dotter då vi skulle tvingas sälja den. Tacksam för snart svar. mvh, Suzanne

Lawline svarar

Hej! Kvinnan Ni hyr marken av har troligtvis ett avtal om arrende med kommunen enligt 8 kap 1 § Jordabalken , se http://www.doman.com. Hon har i sin tur upplåtit en nyttjanderätt i marken som hon arrenderar av kommunen. Avtal om nyttjanderätt, mot vederlag eller inte, ingås som vanliga förmögenhetsrättsliga avtal, det vill säga skriftligen eller muntligen. Ni har alltså ett avtal om nyttjanderätt till hagen som enligt den senaste överenskommelsen skall löpa till efter nyår. Det är med andra ord fråga om nyttjanderätt upplåten på viss tid och sådan kan inte sägas upp under angiven avtalstid enligt 7 kap 5-6 §§ Jordabalken, se http://www.doman.com. Det föreligger alltså ingen rätt för personen Ni hyr marken utav att säga upp det avtalet innan nyår. Det kan vidare tilläggas att arrendatorn(personen Ni hyr av) får, men inte utan jordägarens/kommunens, samtycke upplåta annan nyttjanderätt till marken eller del av denna enligt 8 kap 19 § Jordabalken se http://www.doman.com. Det betyder att om Kommunen inte vet om att hon hyr ut marken i andra hand, har de rätt att säga upp hennes arrenderätt enligt 8 kap 23 § Jordabalken, se http://www.doman.com. Detta skulle kunna vara en omständighet att påpeka för arrendatorn vid en eventuell diskussion om förlängning av nyttjanderättsavtalet efter nyår. Lycka till!
Rådgivare