FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/09/2006

säljares skyldighet avträda fastighet

Hej! Jag har en fråga angående reglerna kring flytt till/från hus. Om jag har köpt ett (begagnat) hus och det inte står något klart uttryckt i kontraktet om när säljaren senast måste flytta ut sina saker ur huset, finns det någon konsumentlag att stödja sig mot då? Jag har fått nyckeln och allt, men köparen anser att han inte har tid att ta hand om sina saker (en massa flyttlådor, diverse möbler osv). Jag vill inte flytta in förrän huset står tomt, men trots upprepade tillsägelser så händer det inget. Tiden går och går, och snart måste jag flytta ut ur min lägenhet som jag sålt... Finns det något bestämt om hur lång tid säljaren har på sig att flytta ut sina saker och städa upp efter sig efter att han har sålt sitt hus?

Lawline svarar

Hej! I jordabalkens fjärde kapitel finns regler om köp, byte och gåva av fastighet. Kapitlet innehåller dock mycket få regler om säljarens fullgörande av avtal om köp av fast egendom. När bindande köpavtal har träffats blir säljaren skyldig att avträda fastigheten till köparen vid avtalad tid, mot att denne erhåller betalning. Tiden för tillträdet är oftast föremål för avtal och någon utfyllande regel finns inte i jordabalken. Inte heller är sättet för tillträdet reglerat i lagen. I motsats till köplagen, som gäller köp av lös egendom, innehåller inte jordabalken någon regel om att säljarens och köparens prestationer ska utväxlas samtidigt. Det ankommer på parterna att träffa avtal om när prestationerna ska ske och oftast går ett sådant avtal ut på att tillträde till fastigheten och köpeskillingsavräkning ska ske samtidigt. I 4:13 jordabalken stadgas att köparen har rätt till ersättning för skada, om säljaren utan skäl underlåter att avträda fastigheten i rätt tid. I samma paragraf stadgas även en rätt för köparen att häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse. Köparen kan givetvis kräva fullföljd, även om detta inte nämns i regeln. Man har som köpare även alltid rätt till skadestånd. Observeras bör dock att paragrafen avser säljarens dröjsmål med att lämna köparen tillträde till fastigheten. I Ditt fall har säljaren överlämnat nyckeln till fastigheten men kvarlämnat sina ägodelar, vilket gör att det är osäkert huruvida reglerna i 4:13 kan tillämpas. Om så inte är fallet kan Du möjligen stödja Dig på allmänna kontraktsrättsliga principer och därigenom få säljaren att flytta ut sina tillhörigheter. Mitt tips är att Du vänder Dig till ett juridiskt ombud om Du efter ytterligare uppmaning inte kan förmå säljaren att ta ut sina saker ur huset. Hoppas mitt svar har gett Dig vägledning! Vänliga hälsningar,
Rådgivare