Uppsägning och betalning av hyror vid andrahandsupplåtelse

Sara ska studera utomlands i ett år. Han hyr med sin hyresvärds tillstånd ut sin lägenhet i andra hand till Johanna. De kommer överens att Johanna ska använda de inbetalningsavier som hyresvärden lägger i brevlådan är hon betalar hyran. När Sara kommer tillbaka till Sverige under semestern får hon reda på att Johanna inte har betalt hyrorna för det senaste halvåret. Hyresvärden har lämnat in en ansökan till kronofogdemyndigheten och begärt att Sara ska avhysas och betala utestående hyror. 1) Kan fastighetsägaren kräva Sara på de obetalda hyrorna? 2) Kan hon tvingas lämna lägenheten? 3) Kan Johanna tvingas flytta?

Lawline svarar

Hej! Även om man hyr ut i andra hand och har fått det godkänt av hyresvärden så är det den som står på kontraktet, alltså förstahandshyresgästen (Sara) som har ansvaret för lägenheten och att hyran betalas. Vilket betyder att betalar inte andrahandshyresgästen så måste hon betala dem. Hyresvärden har rätt att säga upp avtalet om hyran inte betalas, det står i 12 kapitalet 42 paragrafen Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Hyresgästen har dock en rätt att betala hyran inom 3 veckor från den dagen som hyresgästen blev meddelad att bostaden sägs upp, det står i 12 kapitlet 44 paragrafen Jordabalken. Det är bara förstahandshyresgästen som har ett kontrakt om själva lägenheten vilket betyder att om denne måste flytta så får inte andrahandshyresgästen heller bo kvar. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare