Skatt på såld fastighet

Hej. Har en enkel fråga tror jag: Köpte en fastighet 1982 för 200000:- Vad blir skatten om den såldes 2010 för 600000:-? Har tittat på kronans värde de aktuella årtalen och 100 kronor 1982 motsvarar väl 300 kronor 2010 så det borde väl bli noll kronor i skatt? Mvh

Lawline svarar

Hej, Då du avyttrar en fastighet och gör en vinst på denna beskattas det som vinst i kapital i inkomstlagens (IL) mening. Enligt 44 kap 26 § IL skall kapitalvinsten tas upp som intäkt det beskattningsår då fastigheten avyttras. Enligt 44 kap 13 § IL är kapitalvinsten skillnaden mellan den ersättning du erhållit för den avyttrade fastigheten minskad med utgifterna för avyttringen, till exempel mäklararvode, samt minskad med utgifter för anskaffningen, till exempel inköpskostnad och lagfartskostnad. Det finns även vissa möjligheter att göra avdrag på vinsten för kostnader du haft för förbättring av fastigheten, men då sådana kostnader inte nämnts utgår jag ifrån att några sådana kostnader inte finns. I ditt fall, med nämnda siffror, beräknas kapitalvinsten till 400 000 kronor (600 000 - 200 000 = 400 000). På den aktuella kapitalvinsten ska, enligt 45 kap 33 § IL, tjugotvå trettiondelar (22/30) tas upp till beskattning. Det resulterar i ett belopp om 293 334 kronor. Skatten på kapital är idag 30 %, vilket går att utläsa ur 65 kap 7 § IL. Detta resulterar i en skatt om 88 000 kronor. Dessvärre beaktas inte faktorer som till exempel inflation, vid en beräkning som denna. Om det finns några oklarheter är du välkommen att ställa fler frågor, men jag kan även råda dig att besöka Skatteverkets hemsida där du hittar rikligt med information kring privatbostadsförsäljningar ( http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad.4.76a43be412206334b89800042922.html ) Vänligen
Mathias GunnervaldRådgivare