Ersättningsbostad

Hej Om jag säljer mitt landställe (1milj)och hjälper min dotter med pengar till en borätt och lägger in 200 000kr. Kan man skjuta upp reavinsten då? eller är summan för lite? Eller kan man lägga in pengar i min befintliga borätt för att skjuta upp skatten? Eller är det enda sättet att köpa ett nytt landtälle (för typ 450 00kr)för att skjuta upp skatten?

Lawline svarar

Hej, Regler kring uppskov hittar du i inkomstskattelagen (IL) som du hittar här: https://lagen.nu/1999:1229 . För att privatpersoner ska medges uppskov vid betalning av skatt på kapitalvinst för avyttrad fastighet finns ett antal krav som måste uppfyllas. Det krävs dels att kapitalvinsten uppgår till minst 50 000 kronor, enligt 47 kap. 6 § IL. Det krävs även att den obeskattade vinsten investeras i en ny bostad, en så kallad ersättningsbostad. Det finns även ett krav på att du inom viss tid måste bosätta dig i ersättningsbostaden. Med andra ord faller möjligheten att investera vinsten i Er dotters bostad. För bostäder som förvärvats innan den aktuella avyttringen finns i 47 kap. 5 a § en tidsfrist på att ersättningsbostaden tidigast får införskaffas ett år innan avyttringen. Undantaget i paragrafens andra stycke gäller exempelvis tomtmark som införskaffats långt innan avyttringen men som bebyggs i samband med avyttringen. Från att du avyttrat din fastighet har du fram tills året efter på dig att förvärva en ersättningsbostad. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare