Pantsättning i andel av fastighet?

Jag äger 37,5% av en fritidsfastighet, mina 2 syskon äger 37,5 % respektive 25 % av resterande. Det finns inga lån på fastigheten, som har ett taxeringsvärde på ca 2 miljoner. Jag vill nu använda min del som pant för ett lån på 280 000 kr, vilket alltså väl ryms inom värdet för min andel av fastigheten. Måste mina syskon godkänna detta?

Lawline svarar

Hej! Bestämmelserna som reglerar pantsättning av fastigheter hittar man i jordabalken (JB). Enligt 6 kap 2 § JB är det fastighetens ägare som får pantsätta egendomen: https://lagen.nu/1970:994#K6P2S1 I och med att ni samäger fastigheten är det samtliga ägare som ska medverka i pantsättningen, det är inte möjligt att bara pantsätta sin egen andel utan de andras samtycke och medverkan. (Källa: Jensen, Panträtt i fast egendom, s 50). Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare