FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/10/2006

Uppsägning från arbetstagarens sida

Om jag har en friårsanställning dvs har skrivit på ett anställningsavtal som löper från ett start datum till ett slutdatum kan jag då säga upp mig pga att jag fått ett annat jobb och hur lång är min uppsägningstid?

Lawline svarar

Hej! Jag utgår från att frågan om uppsägningstid inte är reglerad i ditt anställningsavtal. Arbetstagare har en rätt att när som helst säga upp sin anställning. Normalt är uppsägningstiden då en månad. Genom kollektivavtal kan dock uppsägningstiden vara reglerad på annat sätt. En situation som torde vara ganska vanlig är att en arbetstagare meddelar arbetsgivaren sin önskan att sluta och att arbetsgivaren då efterger kravet på uppsägningstid. Dessa frågor är reglerade i 2 och 11 §§ i anställningsskyddslagen som du hittar http://lagen.nu/1982:80. Med vänlig hälsning
Rådgivare