FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/10/2006

Avtal om avstående av besittningsskydd

Om ett mindre fastighetsbolag hyr ut en villa ett år behövs ett avtal om avstående av besittningsskydd då om man inte vill att hyresgästen skall bo kvar? Är det någon skillnad om man hyr ut till bolag som om man hyr ut till en privatperson?

Lawline svarar

Olika regler gäller beträffande besittningsskydd beroende på om villan hyrs ut som bostad eller som lokal. För det första fallet innebär besittningsskyddet att bostadshyresgästen i regel har rätt till förlängning av sitt hyresavtal när det sägs upp av hyresvärden (se 12 kap 46 § jordabalken). Enligt 45a § finns dock möjlighet att avtala bort besittningsskyddet. Huvudregeln är att hyresnämden ska godkänna en sådan överenskommelse. Godtagbar orsak till kommande uppsägning måste anges för att hyresnämnden ska kunna godkänna avtalet. Normalt godkänns endast överenskommelser då hyresförhållandet är kortare än fyra år. Besittningsskydd för lokalhyresgäster regleras i jordabalken 12 kap 57-60 §§. En lokalhyresgäst får sk indirekt beittningsskydd om hyresföhållandet varar längre än nio månader i följd. Indirekt besittningsskydd innebär att hyresgästen i vissa fall kan få ersättning av hyresvärden för ekonomisk förlust som han förorsakas på grund av att hyresförhållandet upphör. Precis som ovan kan avtal om avstående träffas men det måste i regel godkännas av hyresnämnden om avtalet träffas innan hyresförhållandet varat i nio månader. Undantag från detta krav gäller dock om avståendeavtalet har en giltighetstid på högst fem år från det att hyresförhållandet inleds och avser avstående p g a att hyresvärden skall bedriva egen verksamhet i lokalen. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994
Sara EdströmRådgivare