FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/10/2006

Andrahandsuthyrning

Jag undrar om man hyr ut i andra hand när man hyr ut sin bostadsrätt, det är ju ens egen lägenhet? Var i lagen regleras detta? Om man har flera lägenheter i samma fastighet och hyr ut vissa av dem, vad gäller då? Hur är det om man äger en egen fastighet (villa) och så har man ett rum med egen ingång och pentry + toalett som man hyr ut, hyr man då ut i andra hand? Tack för denna tjänst

Lawline svarar

Hej! När man har en bostadsrätt äger man inte själva lägenheten utan man är delägare i bostadsrättsföreningen som äger hela huset. Som bostadsrättshavare har man dock en nyttjaderätt till sin lägenhet. Bostadsrätten regleras i en särskild lag nämligen bostadsrättslagen. I nämda lags 7 kap 10 § står: "En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke." Man måste alltså ha ett godkännande från föreningen för att få hyra ut sin lägenhet (i sin helhet) i andra hand. Annars riskerar man att bostadsrätten blir förverkad. Det är dock okej att ha inneboende utan tillstånd. Samma sak gäller om man har flera lägenheter samma förening. I fallet med villan där man hyr ut en del av huset blir det inte fråga om andrahandsuthyrning. I detta fall blir det fråga om en vanlig uthyrning som regleras i hyreslagen (JB 12 kap).
Christina WeilanderRådgivare