Ledighet för studier utomlands

Hej! Jag arbetar som hotellreceptionist och vill nu be om tjänstledigt för språkstudier utomlands. De kommer vara på ca 20 tim/vecka i ca 6 mån. Har jag rätt till tjänstledigt pga studier utomlands el kan de neka mig detta? Finns det ngt annat jag bör känna till om mina rättigheter/skyldigheter? Tack!

Lawline svarar

Hej Jennie! Studieledighetslagen ( https://lagen.nu/1974:1465 ) ger ganska långtgående rättigheter att få tjänstledigt för studier. Det har inte uppställts någon begränsning kring utbildningen art, annat än att de måste vara planmässiga. Att läsa språkutomlands i 6 månader vid en språkskola torde därför vara tillåtet. Efter att du gjort en ansökan så har arbetsgivaren rätt att skjuta upp ledigheten under ett första skede (normalt 6 månader). Därefter övergår övergår bestämmanderätten under ett andra skede på den kollektivavtalsbärande fackföreningen. Först därefter har du, om ledighet inte beviljats, möjlighet att hänskjuta frågan till domstolsprövning. Notera även att arbetsgivaren inte har någon skyldighet att utge lön under studietiden. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare