FrågaSKATTERÄTTArvsskatt25/11/2011

Arvs- och gåvoskatt

Jag väntar ett arv från en moster. Stämmer det att det inte längre finns någon arvsskatt. I så fall beskattas mitt arv på annat sätt. Ska jag ta upp arvet i deklaration som en "inkomst" eller förmögenhet ? Får jag så att säga betala något, till staten eller så ?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Lagen om arvsskatt och gåvoskatt upphörde att gälla den 1 januari 2005. Enligt övergångsbestämmelserna tillämpas dock lagen om skattskyldighet inträtt innan utgången av 2004. Detta gäller inte i ditt fall och du behöver således inte uppta det du erhåller i arv i din deklaration, då detta inte ska beskattas. Arvet kommer inte heller att beskattas "på annat sätt". Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare