FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/09/2006

Muntligt avtal med f.d. chef

Vill gärna veta om ett muntligt avtal ang semester och arbetstid gäller fast vi fått ny chef? Chefen påstar att det inte gäller, gamla chefen säger att avtalet finns.

Lawline svarar

Hej! Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal (om inte särreglering finns som stipulerar skriftform). Om din gamla chef var behörighet att besluta om dessa frågor så är din arbetsgivare bunden av detta. Det har ingen betydelse vem som är din "chef". En ny chef tar över den gamla chefens situation med ingågna avtal och så vidare. Tänk så här: din chef är bara en företrädare för arbetsgivaren, den verklige arbetsgivaren är inte chefen utan den juridiska personen som du har ett anställningsavtal med. Mvh
Lawline Rådgivare