Villkor för andrahandsupplåtelser

Hej, kan man skriva på en person som andrahandshyresgäst i efterhand på ett kontrakt på en hyresrätt?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Jag tolkar den så, att du vill veta om du kan hyra ut din hyresrätt, efter att du och hyresvärden redan har ingått avtalet. För detta är det inte alltid nödvändigt att det står i kontraktet. Reglerna finns i 39-41 §§ 12 kap. jordabalken. Om du själv vill bo kvar tillsammans med andrahandshyresgästen, behöver inte kontraktet ändras. Du behöver inte ens hyresvärdens tillåtelse. Andrahandshyresgästen får bo där, om det inte kan medföra men för hyresvärden, skador, oväsen eller liknande. Om däremot andrahandsuthyrningen avser hela lägenheten, och du själv inte avser att bo kvar där, krävs i regel tillstånd från hyresvärden. I bevissyfte kan det i så fall vara bra att ni kommer överens om att lägga till andrahandsöverlåtelsen i kontraktet. Källa: lagen.nu
Lars BålmanRådgivare