Skadestånd - företags ansvar för olyckor

Uthyrning av stand up paddleboard (SUP), vem bär ansvaret? Mitt företag ska börja hyra ut SUP (bräda och en paddel) på en camping. Låt säga att en utövare skulle drunkna eller skada sig allvarligt, vem bär då ansvaret? En områdesanalys har utförts och området är mycket säkert, långgrunt, inga stenar, inga båtar etc. Behöver jag skaffa en försäkring för att täcka eventuella skadeståndsanspråk? Eller är jag som uthyrare helt fri från ansvar och utövarna gör det på egen risk?

Lawline svarar

Hej! Som en grundläggande princip gäller att man är ansvarig för en sak- eller personskada som man orsakar genom vårdslöshet, 2 kap 1 § skadeståndslagen ( https://lagen.nu/1972:207 ). För att företaget ska anses som ansvarig för en skada som du beskriver ovan blir då alltså frågan om företaget, eller dess anställda, har varit vårdslösa (ett annat begrepp som används men som betyder samma sak är "culpa"). Sådan vårdslöshet skulle kunna vara om ni hyr ut under förhållanden som är olämpliga. Det är svårt att ge något exakt exempel på vad som är vårdslöshet. Av de förhållanden du har nämnt verkar det som att företaget har gjort vad som kan krävas för att inte anses som vårdslösa. Skulle en anställd ändå bete sig felaktigt och orsaka en skada så _kan_ företaget hållas ansvarigt för detta. Utöver vårdslöshet (som är ett begrepp som inte kan definieras närmare utan får bedömas från fall till fall) krävs dessutom att företaget, eller dess anställda, faktiskt har "orsakat" skadan. Detta innebär som huvudregel en aktiv handling. Som exempel på en aktiv handling är om jag tar en hammare och slår sönder din telefon. Det är knappast någon blir tvingad upp på brädan. I vissa fall kan man dock anses som ansvarig för underlåtenhet att agera. När det gäller uthyrning av en bräda känns det tveksamt att företaget skulle hållas ansvarigt genom vårdslös underlåtenhet. Som tips för att undvika eventuellt ansvar kan ni se till att informera kunderna om teknik och/eller risker och undvika att hyra ut till personer som är uppenbart olämpliga (t.ex. små barn eller onyktra kunder). Bristande branschkännedom från min sida gör att svaret blir ofullständigt men jag hoppas att du har fått en uppfattning om skadeståndsrättens grundläggande principer. En företagsförsäkring är under alla omständigheter ändå värt att tänka på.
Olle LindbergRådgivare