Specialutrustning av bil

Kommer köpa ny bil snart och då förse den med en del styling. Underbelysning är en detalj jag tänkte sätta på (röda lysdiodslangar som sätts under bilen så att marken under bilen lyses upp). Vill nu veta om detta är lagligt. Vet att blinkande ljus är olagligt att sätta på en vanlig privat bil eftersom detta kan missuppfattas som utryckningsfordon. Men hur är det med senariet beskrivet enligt ovan?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 3 kap 67 § trafikförordningen,se http://lagen.nu/1998:1276#K3P67, får inte lyktor, ljus eller strålkastare användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

Vidare får inte ett fordon användas på så sätt att det inte är tillförlitligt ur säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik, se 2 kap 1§ fordonsförordingen, se http://lagen.nu/2002:925#K2P1.

Det får inte heller enligt 4 § samma förorning föreligga fara eller risk för brand eller explosion.

Blinkande ljus skulle nog precis som du skriver anses strida mot trafiksäkerheten enligt ovan nämnda bestämmelser. Om ljusslingorna du vill sätta upp inte orsakar risk för bländning av andra trafikanter, inte kan förväxlas med utryckningsfordon eller är brandfarliga på något sätt anser jag att dock att "stylingen" bör vara förenlig med trafikförordningens och fordonsförordningens bestämmelser.

Rådgivare