Uppskov av fastighetsbeskattning

Min fru och jag skall skiljas och vi har ett hus som vi köpte för 1.925000:- som nu är värderat till 4.200000. Vi har gemensamma lån på 2.500000 som hon övertar samt att hon löser ut mig med 1.000000 för att stanna kvar i huset med våra två barn.Min fråga är vad Skattemyndigheten anser om dom pengarna, skall dom beskattas? Tanken är givetvis att dom skall användas till bostadsköp. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Som du kanske redan vet kan man om man går med vinst vid fastighetsförsäljning få uppskov med beloppet om man köper en ny bostad för pengarna, se Inkomstskattelagens (IL) 47 kapitel. Förutsättningarna för detta anges i 47:2-6 och innebär bland annat att beloppet måste överstiga 50 000 kr, att den avyttrade fastigheten var din permanentbostad och att du planerar köpa en fastighet som du ska bo i. Skatteverkets inställning till den här summan pengar du erhåller vid "utköpet" är att du kan få uppskov enligt ovan nämnda kriterier, under förutsättning att du och din fru redovisar det som en försäljning av en del av fastigheten. Det är mycket viktigt att formkraven följs så det sedan inte blir några oklarheter angående vad summan kommer ifrån. Redovisas det korrekt är det inga problem att få uppskov med fastighetsskatten och använda pengarna till ny bostad, så länge du följer reglerna om uppskov i 47 kap IL. Lycka till! Länk till IL: https://lagen.nu/1999:1229 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare