FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev31/12/2011

Innebörd av "exstingibel invändning"

Hej, har stött på uttrycket "exstingibel invändning", vad är det?

Lawline svarar

Hej, Uttrycket förekommer när man talar om skuldebrev. Att en invändning är "exstingibel" innebär att den ej är gällande gentemot förvärvaren av ett skuldebrev. Exempel på detta är att en person (A) mottagit ett skuldebrev, i vilket det utfästs att någon (B) ska betala en viss summa pengar till den som innehar skuldebrevet. A, som mottagit skuldebrevet, tror sig alltså kunna kräva B på den summa pengar som utfästs däri. Om B redan betalt denna summa till någon annan, innan det att A fick skuldebrevet i sina händer, kan B ändå inte komma undan sin betalningsskyldighet gentemot A. Det krävs dock att A var i så kallad "god tro" och inte insåg att B redan betalt den utfästa summan tidigare. B:s invändning om att han redan betalt summan till någon annan är således "exstingibel" - ej hållbar gentemot A. Exstingibla invändningar hittas i lag om skuldebrevs 15 § och lagen återfinns här: https://lagen.nu/1936:81 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare