FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/01/2012

Tillämpliga lagar vid telefonköp

Vilken lag är tillämplig på mobilabonnemang som teckas i butik, om operatören tillhandahåller mobiltelefonen mot avbetalning kopplat till abonnemanget? Exempelvis 299kr att ringa för + 200 kr för avbetalning av telefonen. Är det Köp? Konsumentkredit? Är abonnemanget en tjänst? Kort sagt: Vilken lagstiftning är tillämplig på tecknande av mobilabonnemang och medföljande telefon mot avbetalning?

Lawline svarar

Hej! Den köprättsliga regleringen är kanske inte den mest lättillgängliga vi har. Dels finns det ett antal olika lagar för olika områden men det finns även stora delar som inte är lagreglerat alls. När du köper en telefon i butik som privatperson så gör du ett konsumentköp. Du köper en "lös sak" av en näringsidkare, se 1 § konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932 . Du köper den dessutom på avbetalning vilket gör att konsumentkreditlagen blir tillämplig, 1 § konsumentkreditlagen https://lagen.nu/2010:1846 . När det gäller abonnemanget är det mycket riktigt en tjänst vilket gör att man kan tro att konsumenttjänstlagen gäller. Så är inte fallet. Av första paragrafen framgår när denna lag är tillämplig, se punktlistan här: https://lagen.nu/1985:716 . Frågan blir då vilken lag som gäller för denna tjänst. Om en viss tvist måste avgöras får man försöka hitta ledning från andra lagar eller grundläggande rättsprinciper som har utarbetats i domstolarnas praxis. Något mer specifikt än så går inte att säga utan att ha en specificerad fråga att avgöra.
Olle LindbergRådgivare