Obetald hyra

God kväll! Jag har en fråga angående uthyrning i andra hand! Jag hyr ut en stuga på min tomt, har hyrt ut ett tag nu, allt har gått jätte bra alla hyror har kommit in som de ska, men nu har tjejen som hyr fått ekonomiska svårigheter å har flyttat ut, utan att betala hyran bodde bara 5dagar av denna månad i stugan, å jag kommer nog inte få in den hyran, kan jag polis anmäla det hela för att få in hyran! Det finns inget skriftligt kontrakt så jag tror ju inte att jag har någon chans att få dom pengarna! Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Du har en obetald fordran, förutsatt att ni avtalat att hon skulle betala hyra för den tid du nämner. Hyresförfållandet regleras i 12 kap jordabalken (1970:994) (JB). Jag utgår från att du informerat hyresgästen om att hon inte betalat och att hon enträget vägrar. Som jag ser det, har du följande tre möjligheter att kräva in hyran. 1. Du kan låta hyresnämnden i ditt län besluta i saken (se 12 kap 68-69 §§ JB). 2. Du kan lämna in en stämningsansökan till domstolen i den ort, där fastigheten ligger (10 kap 10 § rättegångsbalken (1942:740)). 3. Du kan ansöka hos Kronofogdemyndigheten om s.k. betalningsförläggande om •fordran avser pengar •sista betalningsdatum för fordran har passerat •fordran är förlikningsbar. Jag skulle tro att hyresnämnden är enklast att gå till. Jag rekommenderar dock att man väger vikten av att få sin fordran betald mot den tid, den ork, och, ofta, de pengar, som krävs för detta. Om det handlar om en obetydlig summa, är det därför ofta inte värt besväret. Bevisningen är en annan fråga. Du måste inte ha något skriftligt avtal, men du bör åtminstone kunna göra det sannolikt att ni har ett avtal som hon inte har följt. Att du har rätt till pengarna är en helt annan sak. Källor: lagen.nu http://www.kronofogden.se/fordigsom/villfabetalt/hurgorjag/betalningsforelaggande.4.14db52b102ed4e5fe380005212.html
Lars BålmanRådgivare