tillstånd andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Jag har hyrt ut min Bostadsrätt i andra hand i 1 år i Maj månad, men har fått fortsatt/förlängd anställning på det jobbet jag flyttade till Stockholm för med ytterliggare ett(1) år. Och när jag ringde styrelsen sex(6) månader innan avtelet går ut, så sa dom att dom ALDRIG låter någon hyra ut längre än det året så det kan jag glömma. Har dom rätt att neka mig?

Lawline svarar

Hej, Bostadsrättsinnehavare som vill hyra ut sin bostadsrätt i andrahand måste ha styrelsens eller hyresnämndens tillstånd. Du vänder dig i första hand till styrelsen och vägrar de dig tillstånd så har du en möjlighet att få frågan prövad av hyresnämnden, bostadsrättslagen 7:10-11§§. Hyresnämnden kan ge tillstånd till en andrahandsuthyrning om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra ge sitt tillstånd. Den första förutsättningen tar sikte på bostadsrättsinnehavare själv och den andra på andrahandshyresgästen. Upplåter du bostadsrätten utan vare sig styrelsens eller hyresnämndens tillstånd anses din nyttjanderätt förverkad och föreningen har rätt att kräva att du som innehavare av bostadsrätten flyttar, bostadsrättslagen 7:18§p2. Så ja, styrelsen har rätt att neka dig tillstånd men du har även en möjlighet att få frågan prövad av hyresnämnden och på denna väg få till en lovlig andrahandsuthyrning. Med vänlig hälsning,
Anna NordlanderRådgivare