Förläggning av Semesterledighet

Jag har idag en visstidsanställning för att täcka för en pappaledighet. Fem veckor innan avtalet ska gå ut meddelar företaget nu att denne kommer tillbaka tio dagar tidigare än när mitt avtal löper ut och att jag därför måste ta ut min besparade semester i slutet av anställningen. Avtalet är mao inte uppsagt, men kan de ändå göra så? Jag vill ju vare sig inte jobba kortare tid, än hellre vill jag ta ut semester på en tidpunkt som inte passar mig... Mvh, Christer

Lawline svarar

Hej Christer, Frågan är om det här skall anses som din huvudsemester eller som en annan semester. Antagligen är det inte att se som huvudsemester. Förläggningen av semester dagar regleras i 10-12 §§ semesterlag (https://lagen.nu/1977:480). När annan semester än huvudsemester skall förläggas skall "ska arbetsgivaren samråda med arbetstagaren, om förhandling med arbetstagarens organisation inte har ägt rum". Någon sådan samråden verkar, utifrån det du skriver, inte ha skett alls. Den enda möjliga påföljden är enligt semesterlagens 32 § skadestånd, som skall betalas av "Arbetsgivare som bryter mot denna lag". Det krävs dock att du kan visa att en verklig skada har skett till följd av detta, vilket kan vara den förlorade lönen. Vissa andra saker än ekonomisk skada kan också bli aktuella, enligt paragrafen. Jag föreslår att du tar kontakt med ditt fackförbund för att få hjälp att driva det här.
Thomas HefnerRådgivare