Skada i lägenhet

Hej, Vi ska flytta från vår hyreslägenhet som vi bott i i tre år. Hela lägenheten har ett relativt gammalt stavparkettsgolv (10+ år) och en stav har skadats av vår hund. Anledning till att skadan skett är att en del av stavarna är lösa och lossnar när man t ex dammsuger. Vår fråga är om vi kan bli skyldiga att ersätta för skadan även fast golvet är gammalt och i ganska slitet skick? Inte kan vi väl bli skyldiga att betala för nytt golv när det nuvarande golvet är så gammalt. Hyresvärden ska väl med skäliga mellanrum se till så tapetsering, målning, slipning av golv etc ska ske?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Det stämmer att hyresvärden ska se till att lägenheten hålls i ett visst skick så att den är fullt brukbar som bostad. Om inget annat har avtalats ska hyresvärden med skäliga tidsmellanrum ta hand om tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. Hur ofta det ska ske är inte helt klarlagt, men ett normalt tidsintervall när det gäller målning och tapetsering ligger på omkring 14 år. Vilken tidsintervall som gäller för reparation av golv är osäkert, normalt är ett golv brukbart under många år. Men i ert fall låter det som att golvet borde ha åtgärdats, en lägenhet ska tåla normalt slitage och så länge ni inte medvetet eller av oförsiktighet har orsakat skadorna så borde ni inte bli ersättningsskyldiga. Enligt 12:24 § jordabalken (som du hittar här: https://lagen.nu/1970:994#K12P24S1) ska hyresgästen visserligen vårda lägenheten och ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som tillhör eller besöker hushållet. I vissa fall är hyresgästen skyldig att lämna hyresvärden meddelande om en skada. Det gäller om en brist omedelbart måste avhjälpas för att inte någon allvarlig olägenhet ska uppkomma. Läckor på vatten-, avlopps-, eller gasledningar liksom skador på tak brukar nämnas som exempel på allvarliga skador då hyresgästen har meddelandeplikt. Hade större skada kunnat undvikas om ni meddelat hyresvärden att golvet behövde repareras kan ni eventuellt bli skyldiga att betala för den skada som hade kunnat undvikas, men jag har väldigt svårt att tänka mig att ni blir skyldiga att betala för ett nytt golv. Så länge det rör sig om normalt slitage borde ansvaret som sagt stanna på hyresvärden. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare