Hyressättning vid andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenhet

Bästa Lawline. Jag och min fru har en bostadsrätt som vi tänkt att hyra ut i andrahand. Avgiften på lägenheten är 5400kr/mån och sen tillkommer övriga utgifter för el, bredband, ansvarsförsäkring och lånen. Totalt har vi utgifter på ca 11000/månaden. Jag vet att man inte kan ta btalt mer än vad som är "skäligt" ca 5%. Men om man skriver ett avtal med en andra hands hyresgäst och kommer överrens om allt som skall ingå så som driftkostnader, bredband etc samt om en överrenskommen summan säg 15000/månaden. Kan man lagligen ta en högre summa för uthyrningen om den andra parten godkänner det? Är det någon skillnad mellan att hyra ut till privatperson eller företag? Även om Vi skulle ta ut en högre avgift än som är skäligt så är det mycket billigare för ett företag att hyra en lägenhet än tex hotell. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Vid andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenhet gäller reglerna för hyressättning i 12 kap Jordabalken (JB). Precis som du skriver i din fråga får inte högre hyra tas ut än vad som är skäligt. Av 12 kap 55 § JB framgår att hyran är skälig så länge den inte påtagligt överstiger hyran för andra lägenheter med jämförligt bruksvärde. Vid uthyrning av bostadsrätt som är möblerad har man dessutom rätt att göra ett visst hyrespåslag. Hyresnämnden har i sin praxis medgivit 10-15%. Eftersom 12 kap JB är tvingande till hyresgästens förmån går det inte att avtala om högre hyra än skäligt. Om hyresgästen ändå betalat mer har han eller hon rätt till återbetalning av det överstigande beloppet efter ansökan hos Hyresnämnden enligt 12 kap 55e § JB. Som uthyrare riskerar du alltså att få betala tillbaka beloppet som överstiger skälig hyra. Detta gäller oavsett om hyrestagaren är en privatperson eller ett företag. Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare