Byte av hyresrätt

Hej! Jag har en hyresrätt (2 rum) som jag vill byta mot en annan mindre och billigare hyresrätt (1 rum) pga separation med min fru. Min hyresvärd nekar bytet med hänvisning till att jag ensam står på hyreskontraktet (vilket jag fått genom bostadskö) och därför inte har beaktansvärda skäl. Min fru har dock hela tiden varit mantalsskriven i lägenheten och betalat halva hyran. Hyresvärden påpekar också att min inkomst räcker till för att betala hyran själv vilket alltså, enligt dem, inte heller är ett giltigt skäl. Kan jag hävda att jag har beaktansvärda skäl eller inte, vad är praxis?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. I ditt fall med byte av hyresrätt gäller 35 § hyreslagen. Hyreslagen regleras i jordabalkens 12 kap. Du beskriver att du vill byta till en annan hyresrätt på grund av separation med din fru. Din hyresvärds argument mot att detta ska ske är som du beskriver att du står på kontraktet samt att du klarar av att betala hyran. Ett tillstånd till byte ska lämnas om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och det kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt att andra särskilda skäl inte talar emot bytet. Frågan i detta fall blir vad som är beaktansvärda skäl för att göra ett byte möjligt. Ett exempel på beaktansvärda skäl kan vara att hyresgästen på grund av ändrade familjeförhållanden behöver en större eller mindre bostad. Att du har separerat med din fru och nu vill ha en billigare och mindre hyresrätt än den förra kan således vara ett beaktansvärt skäl eftersom en separation är ett ändrat familjeförhållande. I ditt fall uppfylls kravet på grund av din ändrade familjesituation. Det bör uppmärksammas att det för byte även krävs att andra krav är uppfyllda. Bytet ska ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden. Det innebär bland annat att bytespartnern ska kunna betala hyran. Särskilda skäl emot bytet kan vara om någon har betalat ersättning för hyresrätten, vilket är otillåtet. Dessa krav ska även vara uppfyllda för att du ska kunna byta din hyresrätt mot en annan. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare