Rätt till tjänstledighet för utbildning

Fråga angående tjänstledighet: Hej, jag har i flera år varit fast anställd på mitt jobb som hotellreceptionist. Nu har jag bestämt mig för att studera vidare och begärt tjänstledighet. Efter en hel del tvekan godkände min arbetsplats min ansökan delvis. Jag har sökt från juli månad för att innan den tvååriga managemnetutbildning jag ska läsa, åka till Irland och läsa en språkkurs på 6 veckor. Språkkursen avvisade dom utan motivering. Har jag någon rätt till att få tjänstledighet för detta? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej Sebastian! Tack för din fråga. Enligt studieledighetslagen (lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning) 1 § har arbetstagare som vill undergå utbildning rätt till behövlig ledighet för detta. Med "utbildning" avses i princip all form av utbildning, dock inte rena självstudier. Både managementutbildningen och språkkursen ger alltså rätt till ledighet. Enligt studieledighetslagen 4 § har arbetsgivaren rätt att skjuta upp ledigheten. Arbetsgivaren måste underrätta dig om detta. Om arbetsgivaren är bunden av ett kollektivavtal beträffande den kategori arbetstagare som du tillhör, ska även fackförbundet underrättas. Vill arbetsgivaren skjuta upp ledigheten i mer än 6 månader, krävs fackförbundets godkännande enligt 5 §. Om du inte fått ta ut din ledighet inom två år från datumet för din begärda ledighet, har du rätt att få frågan om förläggningen av ledigheten prövad i domstol, se 6 §. Avvikelser från 4 och 5 §§ kan göras med stöd av kollektivavtal enligt studieledighetslagen 2 §. Därför är det viktigt att kontrollera vad som står i kollektivavtalet för att veta säkert vad som gäller. Sammanfattningsvis har du alltså rätt till ledighet för de utbildningar du har angett att du vill läsa, men eftersom arbetsgivaren har rätt att skjuta upp ledigheten är det inte säkert att du får vara ledig de veckor som utbildningarna ges. Om du är medlem i ett fackförbund kan du ta kontakt med dem för att få hjälp i frågan. Lycka till! Studieledighetslagen hittar du här: https://lagen.nu/1974:981 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare