Kan man överlåta en bostadshyresrätt till sin sambo?

Hej, Jag har förstahandskontrakt på en hyresrätt i Stockholm men ska flytta för att arbeta på annan ort. Min nuvarande sambo kommer dock att bo kvar i Stockholm och jag undrar om han på något sätt kan ta över bostaden? Vilka lagregler ser man isåfall till? Mvh

Lawline svarar

Hej, Jag vill börja med att ge dig ett råd om att prata med hyresvärden om en överlåtelse av hyreskontraktet. Om denne går med på det så är det okej att genomföra överlåtelsen. Detta går att utläsa mottsatsvis av 12 kap. 32 § Jordabalken, som säger att en överlåtelse inte får ske utan hyresvärdens samtycke. Om hyresvärden skulle motsätta sig överlåtelsen finns en regel i 12 kap. 34 § Jordabalken som kan vara till hjälp. Denna regel är ett undantag från 32 § som säger att hyresnämnden, under vissa förutsättningar, kan lämna tillstånd till överlåtelsen. För att hyresnämnden ska kunna göra detta krävs dock att det är fråga om att du, som hyresgäst, inte avser att använda din lägenhet. Det krävs även att du ska överlåta den till en närstående som varaktigt sammanbor med dig. Om dessa saker är uppfyllda ska tillstånd lämnas om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen, alltså den nya hyresgästen. Den som hyresgästen bott med under äktenskapsliknande former (alltså en sambo) anses vara närstående. Din sambo är alltså närstående enligt 34 §. För att kravet på sammanboende ska vara uppfyllt krävs att ni, i stort sett, haft gemensamt hushåll och använt lägenheten tillsammans. Jag förutsätter att detta krav är uppfyllt, eftersom du beskrivit er som sambos. Frågan är dock om kravet på varaktighet är uppfyllt. För att kravet på varaktighet ska anses uppfyllt krävs, generellt sett, att sammanboendet har varat i minst tre år. Är alla dessa krav uppfyllda görs en bedömning av om hyresvärden skäligen kan nöja sig med din sambo som ny hyresgäst. Om han kan antas ha möjlighet att betala hyran anses hyresvärden ska kunna nöja sig med honom och en överlåtelse ska godkännas. Om något av dessa krav inte är uppfyllda är det tyvärr tveksamt om hyresnämnden godkänner överlåtelsen. Det kan dock vara värt ett försök. 12 kap. 34 § jordabalken finner du här: https://lagen.nu/1970:994#K12P34S1. Hoppas att mitt svar var till hjälp. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare