Formkrav för hyresavtal

Hej! Jag hade tänkt hyra ut min lägenhet under ett halvår och hade ett muntligt avtal med en hyrestagare och mailade över ett avtal att skriva under och godkänt från föreningen. Två veckor innan tillträde meddelar hyrestagaren att han inte tänker hyra och har inte betalat någon hyra. Gäller fortfarande 3 månaders uppsägningstid utan underskrivet avtal eller tillträde?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det finns inga krav på att ett hyresavtal skall ha skriftlig form för att vara giltigt, vilket framgår av 12 kap. 2§ Jordabalken (JB). Det muntliga avtalet som ingicks är således tillämpligt och om ni vid det tillfället avtalade om 3 månaders uppsägningstid är det givetvis det som gäller. Svårigheter kan dock uppstå beträffande bevisbördan för att ett muntligt avtal föreligger. Det är du som påstår att avtalet har blivit ingånget som måste bevisa det. Avslutningsvis vill jag uppmärksamma dig på att ett hyresavtal måste vara skriftligt om hyresgästen eller hyresvärden har begärt det, vilket också framgår av det ovan nämnda lagrummet. Om du vill fördjupa dina kunskaper inom hyresrätt föreslår jag att du följer nedanstående länk och läser vidare i 12 kap. Jordabalken. https://lagen.nu/1970:994 Lycka till! Med vänlig hälsning
Azra SkorupanRådgivare