FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/10/2006

Övningskörning

Vad blir påföljden om man stoppas av polisen då man övningskör utan att ha skylt bak på bilen? En undrande pappa

Lawline svarar

Hej! I körkortsförordningen (SFS 1998:980) stadgas att ett fordon som används vid övningskörning i gymnasieskola, komvux och fristående skola skall vara försedd med en skylt som anger detta (4 kap. 4 §, 2 st.). Vid övningskörning i andra fall, såsom med exempelvis en förälder, skall det enligt förordningen på lämpligt sätt anges att fordonet används för övningskörning (4 kap. 5 §). Detta görs vanligtvis med en skylt bak på bilen. Om ett fordon uppsåtligen eller av oaktsamhet används vid övningskörning utan att detta anges, skall den som har uppsikt över körningen dömas till penningböter (9 kap. 3 §). Med vänliga hälsningar,
Rådgivare