Andrahandsuthyring på grund av studier

Hej. Jag har en hyresrätt som jag ska hyra ut i andrahand pga av studier utomlands. Min hyresvärd har beviljat 1 års uthyrning och på deras hemsida säger de att det är maxtiden för andrahandsuthyrning. Min utbildning är på 3 år. Har de rätt att neka mig vidare uthyrning när det första året är slut? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej Moa! Uthyrning i andra hand regleras i jordabalken kap. 12, se https://lagen.nu/1970:994. Enligt 39 § får en hyresgäst inte hyra ut i andra hand utan hyresvärdens samtycke. I 40 § stadgas dock att en hyresgäst får hyra ut i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till detta. Det krävs emellertid att vissa krav är uppfyllda för att få tillstånd till detta, bland annat studier på annan ort. Om din hyresvärd inte går med på längre uthyrning än ett år kan man alltså söka nytt tillstånd hos hyrenämnden, men de lämnar i regel inte tillstånd för mer än ett år i taget. Vid vissa tillfällen kan de dock ge tillstånd för flera år i taget. Så ta kontakt med hyresnämnden om det blir problem med din uthyrning, och lycka till med dina studier! Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare