Semesterersättning

Hej, Jag jobbar som timanställd (restaurangbiträde) på ett snabbmatsställe. Har inte fått någon semesterersättning utan chefen säger att han bakar in den i min månadslön. Tjänar 103 kr i timmen. Finns det nån minimum lön som arbetsgivaren ska betala om semesterersättning ingår?

Lawline svarar

Hej. Semesterersättning skall utgå utöver lön men den kan betalas ut löpande "inbakad i lönen". Du borde kunna se på ditt lönebesked hur stor del av lönen som är semesterersättning och på så vis kunna räkna ut hur mycket själva lönen är. Detta skall även framgå i ditt anställningsavtal. Om det inte gör det finns det eventuellt anledning att gräva djupare i det här. Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige men frågor om minimilön brukar behandlas i kollektivavtal mellan arbetsgivare och fackföreningar. Jag tycker inte att din lön låter ovanligt låg. Som ett jämförande exempel sommarjobbade en bekant till mig på kommunen för några år sedan och tjänade 95 kr plus cirka 13 % semesterersättning vilket totalt blir cirka 107 kr. Om du är missnöjd med din lön kan du alltid löneförhandla. Kom ihåg att förbereda dig väl och motivera varför du är värd högre lön. Lycka till! (Länk till Semesterlagen: https://lagen.nu/1977:480) Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare