FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/10/2006

Rätt till semesterdagar under föräldraledighet

Jag var föräldraledig sep-dec 2005.I år har mina semester dagar minskats med 5 dagar,min arbetsgivare säga att det är på grund av föräldraledigheten. Är han rätt? föräldraledighet är inte semestergrundande.

Lawline svarar

Hej, Föräldraledighet är normalt semesterlönegrundande om man under tiden innehaft en anställning. Bestämmelserna för detta regleras i 7§ Semesterlagen som hänvisar till 17§. Här stå i andra punkten att, frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande när fråga är om föräldraledighet under tiden havandeslapspenning utges enligt 3 kap. 9 § lagen (1962:381) om allmän försäkring, Ledighet i samband med barns födelse eller adoption. (Ledigheten får inte om Du inte är ensamstående överstiga 120 dagar. Är Du ensamstående får denna tid uppgå till 180 dagar.) (min kommentar) Samt under vissa förutsättningar när tillfällig föräldrapenning utges. Dessa bestämmelser definieras i lagen (1962:381) om allmän försäkring. Detta betyder att det beror lite på vilken typ av föräldraledighet Du tagit ut men antagligen skall Du om du varit anställd under perioden och varit frånvarande enbart på grund av föräldraledighet ha rätt att få ut dina semesterdagar. Jag skulle råda Dig att kontakta ditt fackliga ombud om Du har ett sådant för att få hjälp med din arbetsgivare.
Rådgivare