FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/10/2006

Väntetider för parkeringsbots utfärdande

hur lång tid måste lapplisan vänta vid bilen innan parkeringsboten får utfärdas

Lawline svarar

Hej, Din fråga har flera svar beroende på vilken typ av trafikförseelse du bötfälls för. Exempelvis medför ett stoppförbud att du kan bötfällas direkt utan väntetid. Efter att ha pratat med en arbetsledare på trafikkontoret i Stockholm kan följande rutiner för väntetider konstateras. Till att börja med har varje kommun eller privat bolag som utfärdar parkeringsböter sin egen praxis rörande väntetider. De privata bolagen har oftast en snävare väntetid. Syftet med väntetiden är att du exempelvis som bilist ska ha en rimlig tid att gå och köpa en parkeringsbiljett eller lösa en ny om din befintliga löpt ut. I Stockholm har kommunen satt tiden till fem minuter och bot utfördas på den sjätte. En lastzon kan du stå på så länge du aktivt lastar och lossar. Även här finns en väntetid för att fastställa om aktivitet pågår. Dubbelparkering ses som ett parkeringsförbud och innebär också att parkeringsvakten väntar för att se om du bara stannat till eller faktiskt parkerat. De generella bestämmelserna för detta finns i Trafikförordningen men jag råder dig till att ringa trafikkontoret i din kommun samt eventuella privata bolag för att kontrollera vilken praxis de använder sig av avseende väntetider.
Rådgivare