Lägenhetsbyte

Hej Jag skall eventuellt göra ett lägenhetsbyte, dock så är motparten i detta byte ett företag (som alltså innehar 1:a handkontrakt på lgh jag vill byta till) Har min hyresvärd rätt till att neka till bytet pga att motparten inte är en fysisk person? Företaget använder lgh som övernattningslgh till anställda, så det kanske hyresvärden skulle kunna åberopa och få igenom? Mvh //Andreas

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Du får byta lägenhet med någon annan om du har hyresnämndens tillstånd. Bestämmelser rörande lägenhetsbyte finns i 12 kap 35 § Jordabalken (JB), se http://www.lagen.nu/1970:994. Det finns vissa villkor som måste vara uppfyllda för att ett byte skall godkännas. Hyresgästen måste ha beaktansvärda skäl för bytet, bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden och det inte finns några särskilda skäl som talar emot bytet. Exempel på beaktansvärda skäl - behov av större bostad - pga. långa pendling till arbete - hyresgästens ekonomiska situation har förändrats Utan påtaglig olägenhet - den nya hyresgästen ska vara skötsam och kunna betala hyran Särskilda skäl - om det förekommer ex. svart pengar Som synes måste vissa kriterier vara uppfyllda för att bytet ska godkännas. Det är dessa och inga andra skäl som har betydelse. Med andra ord finns det inget som säger att en juridisk person är exkluderad för att det är en juridisk person. Det kan emellertid vara en olägenhet för hyresvärden om bostadslägenheten kommer att nyttjas för annat än bostadsändamål. Det är därför en avvägning mellan dina och hyresvärdens intressen. Ytterst blir det en fråga för hyresnämnden. Om din hyresvärd inte vill godkänna bytet kan du som hyresgäst få frågan prövad i hyresnämnden. Ansökningsblankett finns på hyresnämndens hemsida. Med vänliga hälsningar
Carin AnnerénRådgivare